kun je een gerbilarium vullen met alleen chincillazand?

Ik wil graag gerbils op mijn kamer. Ik wil natuurlijk wel een eyecatcher maken van het gerbilarium. Ik wil het zo natuurlijk mogelijk maken. dus ik zat te denken aan zo'n rood zand voor woestijn reptielen of chincillazand? Mijn vraag is of ik hier het gerbilarium mee kan vullen? Of moet ik er zaagsel of iets anders in doen zodat het graven gemakkelijker wordt? Ik kan natuurlijk ook gewoon zelf tunnels voor ze maken. Maar is dit zand niet schadelijk voor ze?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Gerbils graven inderdaad graag. Ze maken holletjes om in te slapen. Het beste materiaal daarvoor zijn kartonsliertjes van greenmile (Geen mile bedding). Die houden de zaak droog hetgeen voor gerbils belangrijk is. Ze kunnen slecht tegen vocht en schimmel).

Zulk fijn droog chinchillazand vinden ze wel erg leuk om af en toe eens in te rollen. Ze poepen er ook graag in dus het ziet er snel keutelig uit en je moet het af en toe schoonzeven of verversen. Ze kunnen aardig tekeer gaan met het zand dus zorg voor een bakje met hoge opstaande randen daarvoor. Bij voorkeur vertikaal of zelfs naar binnen buigend.

Om een mooi gerbilarium te hebben zou ik er een aquarium voor gebruiken. Inrichten met schommeldingen, loopbruggetjes en een plateautje om op te kunnen zitten. Geen hout uit eigen tuin gebruiken ivm het risico op infectie (mn bloedluizen). Of het vooraf uitkoken. Bovendien zijn er houtsoorten die giftig voor ze zijn. De houten spulletjes uit de dierenwinkel zijn prima.

Wij hebben daarbij als huisje een omgekeerde bloempot waar we een stuk uit de rand hebben gehaald met een knijptang (voorzichtig, hapje voor hapje). Het best gebruik je een glazen omgekeerde fles voor hun water. Water in bakjes maken ze vies en de bodem eromheen wordt nat en dus ook vies.

Een loopwiel is echt noodzakelijk voor ze. Koop een silent spinner in een mooie kleur (6,5 inch = 15 cm of iets groter). Ziet er mooi uit. De andere wielen zijn doorgaans van metaal en maken erg veel lawaai. Silent spinner zit ook zo in elkaar dat ze niet bekneld kunnen raken.

Toegevoegd na 35 minuten:
Oja: zet de zandbak hoger zodat de bodembedekking er niet in kan vallen / schuiven. Ziet er fraaier uit.